komosa ryżowa

Komosa ryżowa i płatki gryczane? Czy powinny znaleźć się w diecie?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×

Jesteś uczulony na gluten, a jednocześnie chcesz zdrowo odżywiać się wykorzystując w tym celu zboża, zawierające ogromną ilość wartościowych składników odżywczych? Doskonałą alternatywą jest komosa ryżowa oraz płatki gryczane. Są to produkty bezglutenowe, które warto włączyć do codziennej diety. Dlaczego?

Płatki gryczane – super żywność dla uczulonych na gluten

Płatki gryczane są produktem zbożowym. Otrzymywane są one z gniecionych, całych czyli nieratyfikowanych ziaren gryki zwyczajnej. Obecnie dietetycy przekonują, że jest to jedna z najbardziej zdrowych żywności świata, zaliczana do kategorii superfood. Płatki gryczane stanowią produkt, który jest nie tylko smaczny ale również bardzo zdrowy. Świetnie komponują się z musli, jogurtem, czy też mlekiem, dlatego zawsze warto je mieć w swojej kuchni.

Wartości odżywcze i właściwości płatków gryczanych

Charakterystyczną cechą gryki jest to, iż jest bezglutenowa. Tym samym bez żadnych ograniczeń mogą spożywać je osoby, które chorują na celiakię.

Jeżeli sięgniemy po płatki gryczane, szybko zorientujemy się, że są identyczne ze składem naturalnych ziaren gryki. Ważnych ich składnikiem są węglowodany, występujące w postaci skrobi. Zawierają również dużą ilość błonnika, który bierze udział w procesach przemiany materii. Gryka to także białko i tłuszcze roślinne, pełniące ważną rolę odżywczą w organizmie. Warto zauważyć, że wartość energetyczna w 100 g wynosi jedynie 355-385 kcal.

Płatki z gryki to również źródło wielu mikroelementów:

  • magnezu,
  • kobaltu,
  • żelaza,
  • siarki
  • witamin: E , B1, B2

Komosa ryżowa, czyli ryż peruwiański

Komosa ryżowa jest prawdziwym hitem w zakresie zdrowego odżywiania. To znakomita alternatywa dla zbóż, ponieważ sięgnąć mogą po nią wszyscy a nawet osoby stosujące dietę bezglutenową. Prozdrowotnych właściwości ma wiele, zaś jej niepowtarzalny smak sprawia, że powinna być często stosowana w naszej kuchni.

Jakie zalety ma komosa dla naszego organizmu?

Komosę ryżową powinniśmy jeść jak najczęściej, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne dla człowieka aminokwasy. Jest świetnym produktem zarówno dla dzieci, jak i osób starszych, ponieważ zawiera idealnie przyswajalne dla nas białko.

Warto zaznaczyć, że posiada ona dwa razy więcej wapnia niż mleko. Z tego też względu jest świetna dla osób, które nie lubią mleka i jego pochodnych produktów. Zalecana jest osobom, które są szczególnie narażone na złamania, bądź tym, którzy borykają się z problemem słabych kości i narażone są na zmiany osteoporozowe.

Komosa jest również pełna wartościowych przeciwutleniaczy, które mają dla nas ważne znaczenie. Sprawia, że wolne rodniki zostają zlikwidowane, zaś proces starzenia organizmu przebiega wolniej. Komosa oczyszcza krew, obniża poziom cholesterolu i wpływa na stan naszych włosów i paznokci.

Komosa to także źródło zdrowego błonnika. Jeżeli chcesz schudnąć, komosa na pewno Ci w tym pomoże. Błonnik w niej zawarty wspomaga wszystkie kuracje odchudzające oraz poprawia funkcjonowanie jelit. Dodatkowo oczyszcza organizm z toksyn i złogów. Daje wrażenie sytości a w codziennej diecie z powodzeniem może zastąpić ziemniaki.

Udowodniono, że komosa przeciwdziała nowotworom. Wyciąg z jej nasion hamuje rozwój komórek rakowych. Warto więc włączyć ją na stałe do naszej diety.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.