odporność

Jak samemu zadbać o odporność organizmu, czyli kilka domowych sposobów

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×

Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że zima to okres, kiedy odporność organizmu bardzo często bywa osłabiona. O tej porze roku nawet drobna infekcja potrafi wpłynąć na samopoczucie oraz zdolność do pracy. Warto mieć świadomość, że zarówno przeziębieniu, jak i anginie, grypie czy zapaleniu oskrzeli można skutecznie przeciwdziałać. Wystarczy jedynie znać kilka najlepszych sposobów na zimowe wzmocnienie organizmu.

Należy zdawać sobie sprawę, że wcale nie trzeba diametralnie odmieniać wszystkich nawyków, przeprowadzając w ten sposób swoistą życiową rewolucję. Świetnym rozwiązaniem jest po prostu prowadzenie odpowiedniego, czyli zdrowego trybu życia. Prawidłowa dieta bogata w składniki odżywcze, właściwa ilość snu, wybór ciepłej odzieży oraz unikanie osób borykających się z wszelkiego rodzaju infekcjami – takie połączenie to najczęściej klucz do sukcesu.

Nawyki żywieniowe to niezwykle istotna kwestia podczas budowania odporności

Przede wszystkim, trzeba pamiętać o śniadaniu. Ludzie bardzo często lekceważą ten posiłek i rozpoczynają dzień głodni. Jest to duży błąd, ponieważ w nocy organizm czerpie z wcześniej zmagazynowanych zapasów, które bezwzględnie należy uzupełnić o poranku. Jakie powinno być śniadanie idealne? Najlepszym rozwiązaniem wydaje się postawienie na coś lekkostrawnego i rozgrzewającego – płatki z mlekiem, pieczywo gruboziarniste, jajko, nabiał i gorąca herbata w zupełności wystarczą.

Ponadto, niektórzy zapominają o zjedzeniu przynajmniej jednego ciepłego posiłku dziennie, a jest to niemalże obowiązek każdej osoby troszczącej się o własną odporność. Świetnym sposobem na rozgrzanie organizmu jest zupa z warzyw, która dodatkowo nie tuczy. Dietę warto uzupełnić także o chude mięso, ryby, kaszę, brązowy ryż, warzywa, kiełki oraz kiszonki. Należy zdawać sobie sprawę, że zbawienny wpływ na odporność mogą mieć miód, sok z liści aloesu i sok z cytryny.

Relaks, ciepłe ubranie i unikanie osób chorych to szansa na zdrową zimę 

Zmęczenie, stres, brak odpoczynku – wiele osób jest narażonych na te czynniki praktycznie każdego dnia, a nie ulega najmniejszej wątpliwości, że w ten sposób można znacznie osłabić odporność organizmu. Nie dość, że warto wygospodarować kilka chwil dziennie na relaks, to jeszcze niezbędna jest odpowiednia ilość snu. Zaleca się spać co najmniej siedem godzin dziennie. Osoby cierpiące z powodu przepracowania są narażone na ryzyko infekcji w większym stopniu niż ich wypoczęci koledzy.

Ogromne znaczenie może mieć również regularne wietrzenie pomieszczeń, bowiem zimą nieustannie gromadzą się w nich wirusy oraz bakterie. Ponadto, charakterystyczne dla zamkniętych przestrzeni suche powietrze podrażnia błony śluzowe, przez co organizm gorzej radzi sobie z wszelkimi mikroelementami. Warto zahartować organizm – wystarczy prysznic, podczas którego pojawi się zarówno ciepła, jak i zimna woda. W ten sposób ciało o wiele lepiej reaguje na zmiany temperatury otoczenia.

Cebula ma warstwy, a człowiek wcale ich mieć nie musi

Bardzo wiele osób popełnia podstawowy błąd, decydując się na ubranie kilku warstw odzieży jednocześnie. Rzeczywiście, pozornie jest to niezłe rozwiązanie, bowiem człowiekowi jest po prostu cieplej, jednak przegrzanie organizmu jest prawie tak niebezpieczne jak jego wychłodzenie. Znacznie bardziej rozsądnym rozwiązaniem jest ubranie się adekwatnie do danej pogody, pamiętając przy tym o rękawiczkach czy czapce zakrywającej uszy.

Jednym z najłatwiejszych sposobów na zarażenie się infekcją jest kontakt z chorą osobą. W niektórych przypadkach nie da się uniknąć interakcji z takim człowiekiem, dlatego należy często myć ręce i nie dotykać brudnymi rękami okolic ust oraz nosa. Ponadto, trzeba obserwować otoczenie, rezygnując choćby ze stania w tramwaju obok kaszlącej osoby.

Portal MediSite.pl  wsparł nas merytorycznie.

2 comments on “Jak samemu zadbać o odporność organizmu, czyli kilka domowych sposobów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.