witamina D

Witamina D – kiedy i dlaczego warto stosować?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×

Witaminy to składniki niezbędne dla prawidłowego rozwoju organizmu człowieka. Rolę szczególną spełnia witamina D, której niedobór może być dla nas bardzo groźny. Jakie funkcje spełnia i dlaczego warto stale uzupełniać jej poziom?

Substancja istotna dla każdego człowieka

Śmiało można powiedzieć, że witamina D jest dla naszego organizmu tym, czym dla silnika samochodowego jest odpowiedni smar. To ona usprawnia funkcjonowanie poszczególnych organów oraz komórek, ma także wpływ na ich kondycję i odporność. Warto jednak podkreślić fakt, iż należy ona do grupy tak zwanych substancji egzogennych, które nie są produkowane wewnątrz organizmu – muszą być więc dostarczane z zewnątrz.

Chcąc odpowiedzieć na pytanie, dlaczego warto ciągle uzupełniać zawartość witaminy D w naszym organizmie, należy przede wszystkim wymienić obszary, na które wpływa:

  •    jej podstawową funkcją jest wzmocnienie naszego kośćca. Dzięki temu nasze kości są znacznie mniej narażone na złamania. Podkreślić należy również fakt, iż witamina D wpływa na wytrzymałość naszych zębów  - dzięki jej właściwościom, stają one dużo mocniejsze,
  •    kolejnym obszarem jej działania jej działania jest nasz układ immunologiczny. Doprowadza ona do jego wzmocnienia, co jest szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy to o chorobę nietrudno,
  •    różnego rodzaju dolegliwości, jak chociażby niewydolność nerek czy cukrzyca, mogą doprowadzić do poważnego zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowe. Witamina D ją usprawnia,
  •    nie można zapomnieć również o tym, iż omawiany środek „współpracuje” przy ogromnej liczbie naturalnych procesów i reakcji zachodzących w organizmie każdego człowieka. Ma ona także wpływ na wzrost naszego samopoczucia. Mówi się nawet, iż działa przeciwnowotworowo.

Kiedy witamina D jest nam najbardziej potrzebna?

Nie możemy zapominać o tym, iż ewentualny niedobór witaminy D może mieć poważny wpływ na nasze zdrowie. Zazwyczaj objawia się on ciągłym zmęczeniem, brakiem apetytu, bólami kości i stawów, biegunkom, a nawet zaburzeniami funkcjonowania niektórych narządów (chorzy skarżą się między innymi na problemu z widzeniem czy słuchem).

Wszystko to sprawia, że witamina D zalecana jest wszystkim osobom, które zmagają się z wyżej przedstawionymi dolegliwościami. Co więcej, jej regularne przyjmowanie jest niezwykle istotne dla rozwoju niemowląt i dzieci. Niedobór substancji doprowadzić może bowiem między innymi do zaburzenia porostu kości i ich rozmiękania. To zaś związane będzie z różnego rodzaju deformacjami oraz rozwojem krzywicy. U osób starszych dojść może natomiast do osteoporozy.

Nie należy zapominać także o tym, iż niedobór witaminy D często prowadzi do rozwoju rozmaitych chorób. Wymienić można chociażby cukrzycę, nadciśnienie tętnicze, dolegliwości odpornościowe, a nawet nowotwory (między innymi piersi i prostaty). W przypadku kobiet w ciąży, wskazać należy na nieprawidłowy rozwój płodu, a zwłaszcza mózgu.

Jak więc widać, niski poziom witaminy D wiązać się może z naprawdę poważnymi konsekwencjami dla naszego zdrowia i życia. Wszystko to sprawia, że należy dostarczać ją do organizmu w sposób regularny. W ogromnych ilościach znajduje się ona w promieniach słonecznych – przebywanie na słońcu jest istotne zwłaszcza dla dzieci. Uzupełnić możemy ją również za sprawą właściwej diety – witaminę D posiadają przede wszystkim w jajka, ryby, mleko i sery.


Pamiętajmy jednak o tym, iż nie są to duże ilości substancji. Sprawia to, że w wielu przypadkach konieczna okaże się dodatkowa suplementacja witaminy.

Artykuł dostarczyła apteka internetowa apo-discounter.pl

14 comments on “Witamina D – kiedy i dlaczego warto stosować?

  1. Ktoś poleci jakiś dobry preparat z witaminą D? Jak te niedobory uzupełniać.. zima przecież..słońca nie ma..

    1. D nie zawsze z K. K nie mogą brać np. osoby przyjmujące kwas acetylosalicylowy po zawałach , czy ogólnie z zakrzepami, itd. Wit. K zagęszcza krew. Wit. D należy zażywać zawsze w środowisku tłustym, np. zagryzając kanapką z masłem, można D3 w kroplach nakrapiać na chleb z masłem

      1. Pisząc o witaminie K masz na myśli K1, a koledze chodziło o K2 która w bardzo niewielkim stopniu przyczynia się do krzepliwości krwi. Jej zadanie jest inne.

  2. Organizm potrzebuje wszystkich składników odżywczych każdego dnia.
    Ja znalazłam świetne rozwiązanie, nie muszę zastanawiać się co mam jeść, jem bardzo pożywne śniadanie a co najważniejsze jest to dla każdego nie zależnie od grupy krwi.
    Polecam zdrowe, smaczne odżywianie, (idealnafigura.com/gberes) dające witaminy i energię

  3. Te ponad 90 % braków wit D3 stwierdzono, przeprowadzając próbę na 420 kobietach !!!Nie wolno brać bez badania krwi wit D3 na własną rękę. Moja lekarka przepisała mi wit D3 na receptę, z zaleceniem brania. Szwagierka- lekarz kardiolog nakazała mi wręcz zrobienie badań, bo nadmiar D3 powoduje odkładania się wapnia w sercu i tętnicach, co ona jako kardiolog coraz częściej spotyka w dobie mody na wit. D3. Dzisiaj odebrałam wynik – w normie , żadnych braków, nie będę wykupywać tej recepty. Dodam, że raczej nie przebywam na słońcu, jem dużo jajek, makreli, śledzi, wątróbki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.