kasza jaglana

Jaglana – niekwestionowana królowa polskich kasz

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×

Jagły to jedna z najstarszych znanych kasz. Otrzymywana jest z łuskanego prosa. Niewielkie, żółte ziarenka bardzo dużo witamin oraz minerałów  Kasza jaglana zawiera między innymi:

  • Potas
  • Magnez
  • Wapń
  • Fosfor

Znajduje się w niej również znaczna ilość błonnika, dlatego przyśpiesza metabolizm oraz pomaga usunąć z organizmu groźne toksyny.

Jak przygotować kaszę jaglaną?

Ziarenka kaszy należy wypłukać bądź przelać wrzątkiem, dzięki czemu usuniemy goryczkę. Następnie wsypać do wrzątku i gotować na wolnym ogniu, około 20 minut. Tak przygotowane krupy świetnie nadają się do sałatek, zapiekanek, deserów.

Właściwości zdrowotne kaszy jaglanej

  • Kasza jaglana cenna jest dla naszego organizmu, ponieważ ma znaczną zawartość żelaza. Warto, więc jeść ją w czasie anemii. Ziarenka kaszy mają około 1, 5 razy więcej tego minerału, aniżeli mięso. Kiedy podajemy kaszę z papryką, pietruszką, czy pomidorami zwiększa się przyswajalność żelaza, ponieważ warzywa zawierają witaminę C.
  • Kaszę jaglaną można podawać już niemowlętom, które ukończyły piąty miesiąc życia. Nie zawiera w sobie glutenu, dlatego nie wywoła reakcji alergicznych. Kasza jaglana to także wielka ilość białka, które niezbędne jest do rozwoju oraz prawidłowego wzrostu.
  • Nie można zapomnieć, że zawiera ona znaczną ilość lecytyny. Polecana jest osobom starszym, ponieważ poprawia pamięć i obniża poziom cholesterolu. Dodatkowo jest źródłem witaminy E, która opóźnia proces starzenia się organizmu.
  • Jagły to bardzo bogate źródło witamin z grupy B a zwłaszcza tiaminy, niacyny i ryboflawiny. Wspomagają one pracę układu nerwowego, łagodzą stres i zapobiegają depresji.
  • Kasza jaglana to znakomity sposób na oczyszczenie organizmu. Jagły działają alkalizująco a także przywracają równowagę kwasowo – zasadową w organizmie. Warto regularnie przeprowadzać kurację, podczas której przez dwa dni spożywamy tylko kaszę z niewielką ilością masła.
  • Po kaszę jaglaną powinny sięgnąć osoby z wysokim ryzykiem wystąpienia choroby nowotworowej. Jagły mają w sobie znaczną ilość antyoksydantów, dzięki czemu zwalczają szkodliwe rodniki. Zapobiegają, więc rozwojowi komórek rakowych w organizmie.

Kto nie powinien jeść kaszy jaglanej?

Niewielkie ilości kaszy jaglanej powinny spożywać osoby z cukrzyca. Cechuje się ona wysokim indeksem glikemicznym. Kasza dla diabetyków powinna być gotowana na wodzie, ponieważ mleko podwyższa poziom cukru we krwi. Jagły to także produkt niewskazany dla osób z chorym woreczkiem żółciowym oraz problemami wątrobowymi.

 

2 comments on “Jaglana – niekwestionowana królowa polskich kasz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.